maandag 27 juli 2009

Venduhuis voor de Rechtspraktijk

Venduhuis voor de Rechtspraktijk.

Het Venduhuis organiseert regelmatig openbare verkopingen en veilingen van goederen die afkomstig zijn uit beslagleggingen, faillissementen of gerechtelijke ontruimingen.

De incassomarkt is sinds de invoering van de Gerechtsdeurwaarderwet op 15 juli 2001 sterk in beweging. Er zijn nieuwe kantoren gekomen, gevestigde kantoren hebben filialen geopend en verschillende kantoren hebben hun ambtsgebied vergroot tot hele provincies.

Amsterdam blijkt een aantrekkelijke locatie voor gerechtsdeurwaarders. Waar men voorheen de exploten, ofwel de ambtelijke omzet, gunde aan de plaatselijke collega, rijdt men nu liever zelf vanuit de provincie naar Amsterdam. Dit heeft tot gevolg dat een debiteur die in het verleden werd geconfronteerd met � gerechtsdeurwaarder met meerdere vorderingen, nu te maken krijgt met meerdere gerechtsdeurwaarders met een vordering. Daar waar in het verleden een regeling werd getroffen van � maandbedrag voor alle vorderingen, wordt de debiteur nu gedwongen met meerdere gerechtsdeurwaarders een regeling te treffen. En allemaal eisen zij een betaling van minimaal � 50,00 per maand. Dit kan de debiteur niet opbrengen en het resultaat is dat hij de handdoek in de ring gooit en afwacht wat er gaat gebeuren. Vervolgens leggen die gerechtsdeurwaarders ieder voor zich beslag op uitkering of salaris. De debiteur wordt met vele honderden euro�s extra kosten opgezadeld en de inhouding per deurwaarder bedraagt slechts enkele euro�s. Het gevolg is dat het inkomen van de debiteur jarenlang onder het sociale minimum blijft en dat de incassoscores van de gerechtsdeurwaarders onder druk staan.

Het Venduhuis voor de Rechtspraktijk draagt bij aan een verbetering van de hierboven geschetste situatie. Voor de debiteur komt er een aanspreekpunt voor meerdere vorderingen tegen een aanvaardbaar tarief. Voor een deurwaarderskantoor is het geen probleem om exploten te rijden in een andere stad, maar als het op executie aankomt en er daadwerkelijk beslaglegging en ontruiming moet plaatsvinden, stuit men op tal van problemen. Het Venduhuis biedt een oplossing voor problemen bij
beslaglegging roerende zaken en openbare verkoop
gerechtelijke ontruimingen
faillissementen
Van Roon, Saly en Partners Gerechtsdeurwaarders, waarvan het Venduhuis voor de Rechtspraktijk een onderdeel is, onderscheidt zich al met datgene waar ons kantoor goed in is: de ambtelijke rechtspraktijk, maar daarnaast willen wij ons profileren middels een sterke regionale vertegenwoordiging.


1. Beslaglegging roerende zaken en openbare verkoop

Hoe gaat het nu?
Na betekening van het vonnis en nadat is gebleken dat beslag op het inkomen niet zinvol of mogelijk is, wordt aan de debiteur een kennisgeving van voorgenomen beslag verzonden. Op de aangekondigde datum gaat de gerechtsdeurwaarder naar het adres van de debiteur, teneinde een beslagpoging te wagen. 90% van de debiteuren wordt echter niet thuis getroffen of doet niet open.
Vervolgens dient er beslag gelegd te worden met politieassistentie en een sleutelsmid. Hiervoor moet een afspraak gemaakt worden met een Inspecteur van Politie. Groot Amsterdam kent 35 wijkteams. Ieder wijkteam heeft zijn eigen inspecteur die in principe niet meegaat naar een adres in een andere wijk. Er zijn veel deurwaarders en weinig inspecteurs die bovendien niet staan te trappelen om deurwaarders te vergezellen. Kortom, het plannen van een politieroute is een moeizaam en langdurig traject dat vaak maanden in beslag neemt.

Als het moment daar is, vervoegt de gerechtsdeurwaarder zich met een inspecteur en een sleutelsmid aan het adres van de debiteur. Is de debiteur niet thuis, dan opent de sleutelsmid de deur en de gerechtsdeurwaarder legt beslag door een omschrijving te maken van de in de woning aanwezige roerende zaken. De gerechtsdeurwaarder laat in de woning een kennisgeving achter van zijn bezoek. Reageert de debiteur niet, dan zal de gerechtsdeurwaarder na vier weken over moeten gaan tot openbare verkoop van de in beslag genomen zaken. Alvorens tot verkoop over te gaan moet de gerechtsdeurwaarder de verkoopbiljetten (plakkers) hebben opgehangen en een verkoopadvertentie in een plaatselijk dagblad hebben geplaatst.

Op de dag van verkoop gaat de gerechtsdeurwaarder wederom vergezeld van een Inspecteur van Politie naar het adres van de debiteur. Heeft de gerechtsdeurwaarder geluk dan treft hij de eerder in beslaggenomen zaken nog in de woning aan. Meestal zijn de kostbare zaken echter verdwenen.
In de regel komen een of twee opkopers op de verkoop af. Het zal geen verbazing wekken dat de inboedel vaak wordt verkocht voor enkele tientjes, onvoldoende om de hoge kosten te dekken, laat staan om de gehele vordering te verhalen. Bovendien is een dergelijke verkoop voor de debiteur en zeker voor zijn eventuele, minderjarige kinderen een traumatische ervaring en niet meer van deze tijd.

En hoe gaat het straks?
De wet biedt aan de gerechtsdeurwaarder de mogelijkheid om in beslag genomen zaken in bewaring te geven aan een derde. In het geval van beslaglegging neemt de gerechtsdeurwaarder waardevolle zaken direct mee. Te denken valt aan een mobiele telefoon, laptop, dure stereo of tv en aan kunstvoorwerpen.

De aangestelde bewaarder is gerechtigd de zaken onder zich te nemen en daarvoor bewaarloon te rekenen. Wij hebben daarvoor een zeer geschikte en landelijk opererende partner gevonden: Nimax B.V. uit Hoogland, gespecialiseerd in het assisteren bij beslagleggingen en ontruimingen.

Om praktische redenen worden de zaken tot een week na beslag in een afgesloten kast op kantoor bewaard. Voor veel mensen is een mobiele telefoon of laptop onmisbaar. Veel debiteuren zullen nog dezelfde of de volgende dag tot betaling overgaan en willen dan hun spullen onmiddellijk terug. Na verloop van een week is de kans aanzienlijk kleiner dat men per direct zijn bezittingen terug wil. De zaken kunnen dan overgebracht worden naar een andere opslagplaats, bijvoorbeeld Het Venduhuis. Daar worden de zaken nogmaals nauwkeurig omschreven, digitaal op foto vastgelegd en voorzien van een unieke (bar)code om vervolgens opgeslagen te worden.

Het Venduhuis organiseert in samenwerking met de gerechtsdeurwaarders periodiek executoriale verkopingen. Naar gelang het aanbod kan dit wekelijks, maandelijks of een keer per kwartaal plaatsvinden. Het Venduhuis clustert de diverse kavels.

Een week voor de verkoop worden de afbeeldingen van de in beslag genomen zaken met hun beschrijving op de internetsite van Het Venduhuis getoond. Desgewenst kan een link naar de site van de betreffende gerechtsdeurwaarder worden opgenomen.

Uniek is dat meerdere opdrachtgevers gelijktijdig kunnen verkopen ten laste van meerdere debiteuren. Dat is mogelijk met geavanceerde software, die voor Het Venduhuis is ontwikkeld. Met deze software krijgt een ieder aan het eind van de verkoop zijn opbrengstfactuur en kan automatisch het proces-verbaal van verkoop gemaakt worden. In principe worden geen kijkdagen meer georganiseerd. De verkoop vindt plaats aan de hand van een powerpointpresentatie.

De voordelen zijn legio:
de debiteur neemt de gerechtsdeurwaarder weer serieus; (Hij kan maar beter voor beslag betalen, want de gerechtsdeurwaarder onderneemt daadwerkelijk actie.)
tijdsbesparing voor de gerechtsdeurwaarder;
kostenbesparing zowel voor opdrachtgever als debiteur;
hogere verkoopopbrengst: er is meer keuze, een heldere verkoopmethode, laagdrempelig voor particulieren;
prijsvorming van de te verkopen zaken. Na verloop van tijd zal aan een opdrachtgever een indicatie kunnen worden gegeven van de te verwachten verkoopopbrengst;
de debiteuren zijn geanonimiseerd.

2. Gerechtelijke ontruimingen

Hoe gaat het nu?
Na betekening van het vonnis wordt aan de debiteur de datum van de voorgenomen ontruiming aangezegd. Blijft betaling uit dan gaat de gerechtsdeurwaarder op de aangekondigde datum vergezeld van een Inspecteur van Politie, een opzichter van de Gemeente, een sleutelsmid en de verhuisploeg naar het adres van de debiteur, teneinde over te gaan tot ontruiming. Ter plaatse kan de debiteur nog betalen. Meestal wordt er een volledig ingericht huis aangetroffen. In een enkel geval is een huis al leeggehaald.
Na toestemming van de gerechtsdeurwaarder begint de verhuisploeg met het inpakken. De opzichter van de Gemeente geeft in de woning aan wat opgeslagen dient te worden en welke zaken afgevoerd kunnen worden. De verhuisploeg plaatst die zaken op straat. De Gemeente zorgt voor afvoer en opslag.

De Gemeente houdt goederen 13 weken in opslag. Na deze termijn worden ze vernietigd. De verhuurder van de woning ontvangt een nota voor de opslag en afvoer. Die kosten komen bovenop de kosten van de gerechtsdeurwaarder. Steeds meer gemeenten treden echter terug bij de afvoer en opslag in geval van een gerechtelijke ontruiming, daarmee een leemte cre�nd die nog niet wettelijk of praktisch is opgelost. Verhuurders worden geconfronteerd met kosten, zonder dat daar enige opbrengst tegenover staat.

En hoe gaat het straks?
Het Venduhuis biedt een alternatief. Een ontruimingsvonnis betreft vrijwel altijd een veroordeling tot betaling van de huurachterstand en/of de proceskosten. Dit maakt het mogelijk om de ontruiming te schorsen en over te gaan tot de hiervoor onder punt 1 beschreven methode van beslaglegging en verkoop.

Alvorens over te gaan tot het verwijderen van de zaken maakt de gerechtsdeurwaarder digitale overzicht- en detailfoto�s. De gerechtsdeurwaarder legt globaal beslag en vervangt het slot. Nimax B.V. wordt als bewaarder aangesteld en is vanaf dat moment verantwoordelijk voor de inboedel. Dezelfde dag of de dag volgend op de ontruiming kan Nimax de zaken uitsorteren (opslag/afvoer) en digitaal kavelen. Zaken van waarde worden in een verzegelde container opgeborgen. Een afschrift wordt naar de gerechtsdeurwaarder verzonden. De gerechtsdeurwaarder maakt proces-verbaal op en volgt de onder 1 genoemde procedure.

De voordelen zijn:
meer geplande ontruimingen op een dag;
geen onnodige kosten wagenhuur; (Nimax weet exact hoeveel wagens en mensen er nodig zijn voor transport en/of afvoer.)
de termijn van, en de kosten voor opslag worden gehalveerd;
beperkte aansprakelijkheid verhuurder;
zaken die voor de huurder van belang zijn, worden niet direct vernietigd;
de verhuurder profiteert niet alleen van gereduceerde kosten, maar deelt ook in de opbrengst van de verkochte zaken.

3. Faillissementen

De automatisering die ons ter beschikking staat, biedt de mogelijkheid de hierboven omschreven verkoopmethode ook integraal toe te passen op de afhandeling van faillissementen.
De boedel kan ter plaatse elektronisch gekaveld worden. Desgewenst kan voor afvoer en opslag worden zorggedragen. Kijkdagen kunnen echter ook ter plaatse worden georganiseerd. Het verkoopproces wordt voor alle partijen, dus ook voor de failliet, transparant gemaakt. Het Venduhuis rekent een vast percentage van de te realiseren verkoopopbrengst vermeerderd met de BTW. Curatoren wordt zo veel werk uit handen genomen. Het kostenrisico rust bij Het Venduhuis.

Postbus 9891
1006 AN Amsterdam

Bezoekadres: (alleen op afspraak)
Admiraal de Ruyterweg 545
1055 MK Amsterdam

Telefoon: 020 - 5062838
Telefax: 020 - 5062830
E-mail: info@venduhuis.nl

Geen opmerkingen: